tag:blogger.com,1999:blog-8175872671901813926.post1655000163418367574..comments2023-10-31T07:57:10.723-07:00Comments on ροή: Η λογοτεχνία έχει έναν πολύ πιο δύσκολο και υψηλό στόχο: ν' αλλάξει εμάς Αλάα Αλ-Ασουάνιmareldhttp://www.blogger.com/profile/10107177902801850376noreply@blogger.comBlogger13125tag:blogger.com,1999:blog-8175872671901813926.post-88766839690661253732009-12-01T02:07:01.318-08:002009-12-01T02:07:01.318-08:00Καλό μήνα Ηλιανθάκι μου!
Δεν πειράζει που δεν τον...Καλό μήνα Ηλιανθάκι μου!<br /><br />Δεν πειράζει που δεν τον γνώριζες..είναι τόσοι πολλοί οι καλοί συγγραφείς αλλά δεν προλαβαίνουμε..<br />Έχω κι εγώ έρθει σε επαφή με τέτοιες φριχτές νοοτροπίες αλλά δεν θέλω να τις θυμάμαι..<br /><br />Φιλιά και μια ζεστή αγκαλιά!mareldhttps://www.blogger.com/profile/10107177902801850376noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8175872671901813926.post-8600970924364926782009-12-01T02:03:45.527-08:002009-12-01T02:03:45.527-08:00Ο Αλ-Ασουάνι, Αστεράκι μου με συγκίνησε και περιμέ...Ο Αλ-Ασουάνι, Αστεράκι μου με συγκίνησε και περιμένω με αγωνία πότε θα έχω τα βιβλία του στα χέρια μου!<br />Χαίρομαι που έχεις τέτοιους δεσμούς!!<br />Ναγκίμπ Μαχφούζ έχω διαβάσει στα σουηδικά αλλά θέλω να μελετήσω και στα ελληνικά.<br /><br />Καλό μήνα!<br />Φιλιά πολλά!mareldhttps://www.blogger.com/profile/10107177902801850376noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8175872671901813926.post-35307487928925814162009-11-29T19:35:13.254-08:002009-11-29T19:35:13.254-08:00...Marelnt mou,
με την ειλικρίνεια που με διέπει, ......Marelnt mou,<br />με την ειλικρίνεια που με διέπει, θα σου πω ότι δεν τον γνώριζα...<br />Έχοντας μια φίλη από κει, όμως, γνωρίζω πολλά...<br />Από επιμονή της πήγε και σπούδασε κομμώτρια, κι αυτό ακόμα, καθημερινά ο άνδρας της θέλει να της το στερίσει...<br />Έμαθα ότι άρχισε να φέρνει τις πελάτισσές της στο σπίτι, στην κουζίνα της...<br />δεν είναι το ίδιο, όμως.<br />Εκείνο που φοβάται είναι η ανατροφή των παιδιών της, διότι ο "κύριός της" "ξενο-τρώει και ξενοκοιμάται!!!" κι αυτή ΔΕΝ πρέπει να διαμαρτύρεται... κ.α. <br />Χάρηκα, δε που αναφέρεσαι στο ότι ο συγγραφέας είναι ένα είδος..."επαναστάτη" Εύγε του.<br />Σε φιλώ,<br />Υιώτα,<br />ΝΥΑστοριανήhttps://www.blogger.com/profile/08738006999585378601noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8175872671901813926.post-86227049034248678452009-11-29T09:42:05.909-08:002009-11-29T09:42:05.909-08:00ξεχωριστή μου mareld, αν ήξερες πόσα δικά μου μου ...ξεχωριστή μου mareld, αν ήξερες πόσα δικά μου μου θύμισες, σ' ευχαριστώ!!!<br /><br />Η Αίγυπτος για τον αραβικό κόσμο ήταν πάντα κέντρο, καρδιά. <br />Είχα δει την ταινία "Το μέγαρο Γιακουμπιάν", μία εξαιρετική πραγματικά ταινία, χωρίς ταμπού θεμάτων, ωραία πλοκή, έξυπνο διάλογο, γοητευτική, αλλά το κυριότερο, πέρα για πέρα αληθινή!!<br />Και βεβαια οφείλει πολλά στον συγγραφέα του έργου.<br /><br />Υπέροχα κείμενα έχει γράψει βέβαια και ο αιγύπτιος νομπελίστας Ναγκίμπ Μαχφούζ που έργα του έχουν μεταφρασθεί στα ελληνικά.<br /><br />Φιλάκια πολλά, δεν σου λέω ακόμα καληνύχτα:))astriahttps://www.blogger.com/profile/03241184443418300872noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8175872671901813926.post-77224657518312518702009-11-29T01:01:31.637-08:002009-11-29T01:01:31.637-08:00Ο Αιγύπτιος συγγραφέας μιλά με θαυμασμό για τον ελ...Ο Αιγύπτιος συγγραφέας μιλά με θαυμασμό για τον ελληνικό πολιτισμό, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στο πόσο ισχυρή είναι, όπως λέει, η ελληνική επιροοή στην αιγυπτιακή κοινωνία. "Η σύζυγός μου είναι από την Αλεξάνδρεια και οι γονείς της καταλαβαίνουν ελληνικά επειδή όταν παντρεύτηκαν στις αρχές της δεκαετίας του '50 πήγαν να κατοικήσουν σε ένα κτίριο, όπου ήταν οι μοναδικοί Αιγύπτιοι. Όλοι οι άλλοι ήταν Έλληνες" σημειώνει και προσθέτει πως οι Έλληνες κατόρθωσαν να ενσωματωθούν στην αιγυπτιακή κοινωνία, διατηρώντας ταυτόχρονα την πολιτισμική τους ταυτότητα.<br /><br />"Σε όλες τις ταινίες της δεκαετίες του '50 με θέμα την αιγυπτιακή κοινωνία, υπάρχει πάντα ένας ελληνικός χαρακτήρας. Ήταν μέρος της κοινωνίας. Κάθε φορά υπήρχε ένας Κυριακός ή ένας Κώστας. Κι αυτό απλά σημαίνει ότι οι Έλληνες ήταν τμήμα της αιγυπτιακής κοινωνίας" τονίζει.<br /> <br />Αναμοχλεύοντας τις μνήμες των παιδικών του χρόνων, θυμάται πως στην Αλεξάνδρεια, την Πρωτοχρονιά, οι άνθρωποι πέταγαν από τα παράθυρά τους πιάτα και αυτό, όπως λέει χαμογελώντας, είναι σίγουρα μια άμεση ελληνική επιρροή.<br />http://culture.ana-mpa.gmareldhttps://www.blogger.com/profile/10107177902801850376noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8175872671901813926.post-10068274524823668962009-11-29T01:00:11.390-08:002009-11-29T01:00:11.390-08:00Ο Αλάα αλ Ασουάνι θεωρεί τα περί σύγκρουσης των πο...Ο Αλάα αλ Ασουάνι θεωρεί τα περί σύγκρουσης των πολιτισμών μια "τεχνητή εικόνα του κόσμου που τη δημιουργεί ο ιμπεριαλισμός" για να προωθήσει τα συμφέροντά του και να δικαιολογήσει τις πολεμικές συρράξεις ανά τον πλανήτη.<br /><br />Σύμφωνα με τον Αιγύπτιο συγγραφέα, "η ασθένεια στον αραβικό κόσμο είναι η δικτατορία και οι επιπλοκές της είναι η διαφθορά, η αδικία και ο φανατισμός" γι' αυτό και "αν θέλει κάποιος να ξεφορτωθεί τον φανατισμό, θα πρέπει να ξεφορτωθεί πρώτα την ασθένεια αυτή και να φέρει τη δημοκρατία".mareldhttps://www.blogger.com/profile/10107177902801850376noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8175872671901813926.post-52862773024545657492009-11-29T00:59:38.338-08:002009-11-29T00:59:38.338-08:00Η Αίγυπτος του χθες χαρακτηρίζεται από την αγάπη γ...Η Αίγυπτος του χθες χαρακτηρίζεται από την αγάπη για τη συνύπαρξη και την ανεκτικότητα, πώς όμως ο Αλάα αλ Ασουάνι βλέπει τη σημερινή Αίγυπτο;"Η Αίγυπτος σήμερα βρίσκεται σε μια καμπή και πολύ κοντά σε μια μεγάλη αλλαγή" λέει χαρακτηριστικά και επισημαίνει πως έχουν αναπτυχθεί άμυνες απέναντι στον ουαχαμπισμό που έχει "εισβάλει" στη χώρα από άλλα αραβικά κράτη. "Είμαστε σε μια καμπή σε κάθε τομέα. Στον πολιτισμό για παράδειγμα, ο πραγματικός αιγυπτιακός πολιτισμός αμύνεται απέναντι στους Ουαχαμπίτες" λέει χαρακτηριστικά.mareldhttps://www.blogger.com/profile/10107177902801850376noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8175872671901813926.post-29783876845792564972009-11-29T00:55:56.597-08:002009-11-29T00:55:56.597-08:00(σελ. 149):
Όσοι γνώριζαν το Τάχα αλ- Σάζι από πα...(σελ. 149):<br /><br />Όσοι γνώριζαν το Τάχα αλ- Σάζι από παλιά, μπορεί να δυσκολευτούν να τον αναγνωρίσουν τώρα. Έχει αλλάξει τελείως, θαρρείς και αντάλλαξε τον παλιό του εαυτό μ’ έναν άλλον καινούργιο. Δεν είναι μόνο το ισλαμικό ένδυμα που έχει υιοθετήσει αντί για τα δυτικά ρούχα, ούτε τα γένια του που τα΄ χει αφήσει να μακρύνουν, κλπ. (…) Όλα αυτά είναι αλλαγές στην εμφάνιση. Μέσα του, όμως, κάτι καινούργιο πνέει, κάτι ισχυρό και παράφορο. Αλλιώς, βαδίζει τώρα, αλλιώς κάθεται, αλλιώς μιλάει στους ενοίκους της πολυκατοικίας. Πάνε πια η συστολή και η δουλοπρέπεια μπροστά στους ενοίκους. Τώρα, τους αντιμετωπίζει με αυτοπεποίθηση. Δε δίνει πια δεκάρα για το τι σκέφτονται, και δεν πρόκειται ν’ ανεχτεί την παραμικρή κατσάδα ή προσβολή απ’ αυτούς.<br /><br />(σελ. 150):<br /><br />Έχει αρχίσει ν’ αγαπάει τόσο τους αδελφούς του στην Γκαμάα Ισλαμίγια, που και τη ζωή του θα’ δινε γι’ αυτούς. Όλες οι παλιές, κοσμικές αξίες του κατέρρευσαν σαν ένα αρχαίο, σαθρό κτίσμα, και τη θέση τους έχει πάρει μια αληθινή, ισλαμική αξιολόγηση ανθρώπων και πραγμάτων.<br /><br />Αυτή η «ισλαμική αξιολόγηση ανθρώπων και πραγμάτων» γίνεται προσιτή και κατανοητή μέσα από το γράψιμο του Ασουάνι (αυτό είναι το επώνυμο;). κι ο Τάχα είναι η πιο τραγική φιγούρα γιατί ενσαρκώνει την κύρια αντίφαση της κοινωνίας στην οποία ζει. Θ’ αναγκαστεί ν’ απαρνηθεί τον έρωτά του για την Μποσάινα που την κερδίζει ο δυτικός τρόπος ζωής και στις αλλαγές αυτές θα τον στηρίξει το πλέγμα της ομάδα στην οποία στρατεύεται. <br />Παπαγγελή Χριστίναmareldhttps://www.blogger.com/profile/10107177902801850376noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8175872671901813926.post-58843559837508471502009-11-29T00:55:16.435-08:002009-11-29T00:55:16.435-08:00Κατά τη γνώμη μου, ο πιο σημαντικός ήρωας είναι ο ...Κατά τη γνώμη μου, ο πιο σημαντικός ήρωας είναι ο Τάχα: νέος αγνός και φιλόδοξος, προσπάθησε να μπει στη Σχολή της Αστυνομίας αλλά δε έγινε δεκτός μόνο και μόνο γιατί ήταν γιος θυρωρού. Ο Τάχα διαμαρτυρήθηκε εγγράφως και το πλήρωσε ακριβά: στη σχολή οικονομικών όπου γράφτηκε, η αντικαθεστωτική του δράση ήταν η αφορμή να τον συλλάβουν και να τον βασανίσουν ανελέητα. Το μίσος που γεννήθηκε τον έστρεψε στην εκδίκηση, που την αναζήτησε στη στράτευσή του σε ομάδα φονταμενταλιστών, στον ιερό πόλεμο (τζιχάντ). Με αφορμή τη μεταστροφή του Τάχα ο συγγραφέας βρίσκει ευκαιρία να αποδώσει το πνεύμα του μουσουλμανισμού, του καθαρά θρησκευτικού στοιχείου, που κερδίζει σιγά σιγά τις καρδιές και οδηγεί τους οπαδούς στην αυτοθυσία. Βρήκα αριστουργηματικό τον τρόπο με τον οποίο αποδόθηκε όλη αυτή η μεταλλαγή του Τάχα, που αποτελεί ίσως και την μεταλλαγή όλης της αιγυπτιακής κοινωνίας, όπου η σύγκρουση μεταξύ του προοδευτικού, εξευρωπαϊστικού στοιχείου και του ακραίου θρησκευτικού πρέπει κι εδώ ν’ άφησε βαθιά τα ίχνη της.<br /><br />(σελ. 121):<br /><br />Για πρώτη του φορά κατάλαβε ότι η αιγυπτιακή κοινωνία όχι μόνο βρισκόταν ακόμα στην Εποχή της Άγνοιας (η σημείωση του βιβλίου: πριν τον εξισλαμισμό της), αλλά δεν ήταν καν ισλαμική, γι’ αυτό ο ηγέτης της εμπόδιζε την εφαρμογή των νόμων του θεού που οι εντολές του καταστρατηγούνταν απροκάλυπτα, το δε Κράτος επέτρεπε το αλκοόλ, τη συνουσία και την τοκογλυφία.<br />Παπαγγελή Χριστίναmareldhttps://www.blogger.com/profile/10107177902801850376noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8175872671901813926.post-32756396976338505982009-11-29T00:51:53.000-08:002009-11-29T00:51:53.000-08:00Ο συγγραφέας παρατηρεί χωρίς προκαταλήψεις, με μια...Ο συγγραφέας παρατηρεί χωρίς προκαταλήψεις, με μια ρεαλιστική ματιά, όλες τις πτυχές της ανθρώπινης ιδιοσυγκρασίας, τις αδυναμίες, τα πάθη, τις μικρότητες αλλά και το μεγαλείο «σπουδαίων» και ασήμαντων ανθρώπων. Κι ΑΥΤΟ ήταν κυρίως το στοιχείο που μου θύμισε τον Καραγάτση, είχε δε πολύ ενδιαφέρον η ματιά αυτή ν’ αντικρίζει τις αντιθέσεις του μουσουλμανικού κόσμου.<br /><br />Σ’ αυτό το κοινωνικό βασικά μυθιστόρημα, πάντως, δε λείπει η ευαισθησία και η λυρική απόδοση συναισθημάτων, όπως:<br /><br />(σελ. 25):<br /><br />Όσο για τις γυναίκες, όποια κι αν είναι η ευλαβικότητα και η σεμνότητά τους, όλες λατρεύουν το σεξ και ψιθυρίζουν η μια στην άλλη μυστικά του κρεβατιού, ξεσπώντας, όταν είναι μόνες, σε γέλια που είναι αθώα ή, καμιά φορά, ξεδιάντροπα. Δεν αγαπούν το σεξ, μόνο και μόνο για να ικανοποιήσουν την όρεξή του, αλλά και γιατί το σεξ και η πιεστική ανάγκη που εκφράζουν γι’΄αυτό οι άντρες τους, τις κάνουν να αισθάνονται πως, παρά τη μιζέρια και τη στερημένη τους ζωή, εξακολουθούν να είναι γυναίκες, ωραίες γυναίκες, και να τις λαχταρούν (…) Θα χρειαζόταν ένας πριοκισμένος ζωγράφος για ν’ αποδώσει την έκφραση στο πρόσωπο μιας γυναίκας της ταράτσας, Παρασκευή πρωί, όταν ο άντρας της έχει κατεβεί για την προσευχή, κι εκείνη, αφού ξεπλύνει τα ίχνη του έρωτα, βγαίνει στην ταράτσα για ν’ απλώσει τα σεντόνια που έχει καθαρίσει- εκείνη τη στιγμή, με τα βρεγμένα της μαλλιά, το αστραφτερό της δέρμα και τη γαλήνια έκφραση στο πρόσωπό της, μοιάζει με τριαντάφυλλο που, νοτισμένο από την πρωινή δροσιά, έχει μόλις αγγίξει την τελειότητα.<br />Παπαγγελή Χριστίναmareldhttps://www.blogger.com/profile/10107177902801850376noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8175872671901813926.post-52086535190920041252009-11-29T00:51:06.333-08:002009-11-29T00:51:06.333-08:00Αλάα Αλ-Ασουάνι, Το Μέγαρο Γιακουμπιάν
Το ...Αλάα Αλ-Ασουάνι, Το Μέγαρο Γιακουμπιάν<br /><br /> <br /><br />Το μέγαρο Γιακουμπιάν είναι ένα δεκαώροφο ιστορικό οικοδόμημα χτισμένο το 1934 στο Κάιρο από τον εκατομμυριούχο Γιακουμπιάν, που αρχικά κατοικήθηκε από την αφρόκρεμα της αιγυπτιακής κοινωνίας. Στην τεράστια ταράτσα του κτηρίου κατασκευάστηκαν πενήντα πολύ μικρά δωμάτια που αντιστοιχούσαν ως αποθήκες ή χώροι πολλαπλών χρήσεων για καθένα από τα διαμερίσματα του κυρίως κτηρίου. Μετά την επανάσταση όμως του 1952 (Μουχάμπαντ Ναγκίμπ) και το καθεστώς του Νάσερ (1954), η λειτουργικότητα αυτών των δωμάτων άλλαξε, όπως άλλαξε και μετά τις μεταρρυθμίσεις του Σαντάτ. Άνθρωποι από κάθε κοινωνικό στρώμα, κυρίως φτωχοί ή επαρχιώτες άρχισαν να εγκαθίστανται στα κελλιά αυτά, σχηματίζοντας μια μικρή κοινωνία, μια λαϊκή γειτονιά.<br /><br />Αυτήν την κοινωνία περιγράφει με πραγματική μαεστρία ο συγγραφέας (οδοντίατρος κατά τ’ άλλα, του οποίου παρεμπιπτόντως το πρώτο οδοντιατρείο ήταν στο μέγαρο Γιακουμπιάν), μεταφέροντας το πνεύμα της λαϊκής Αιγύπτου κι εστιάζοντας σε κάποιους χαρακτηριστικούς «τύπους» και την πορεία τους. Ένα βιβλίο που μου θύμισε το «10» του Μ. Καραγάτση, (όπως αναφέρεται στο οπισθόφυλλο, και το είδα εκ των υστέρων) όχι μόνο λόγω της θεματολογίας του (είναι καθαρά μια κοινωνική «τομή» στην Αίγυπτο των μεγάλων αλλαγών) αλλά και της λογοτεχνικότητάς του· το ύφος είναι πυκνό, μεστό, διεισδυτικό.mareldhttps://www.blogger.com/profile/10107177902801850376noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8175872671901813926.post-81473671864259729372009-11-29T00:46:49.805-08:002009-11-29T00:46:49.805-08:00— Μερικοί φίλοι που πηγαίνουν στην Αίγυπτο διαπιστ...— Μερικοί φίλοι που πηγαίνουν στην Αίγυπτο διαπιστώνουν ότι κάθε φορά αυξάνονται οι γυναίκες που φορούν μαντίλα. Πιστεύετε ότι αυτή η διαδρομή είναι ανεπίστρεπτη;<br /><br />— Πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί, γιατί τα πράγματα δεν είναι πάντα όπως φαίνονται. Θα δείτε πολλές κοπέλες με μαντίλες να ερωτοτροπούν στις όχθες του Νείλου. Η ζωή είναι πολύ πιο δυνατή από οποιονδήποτε περιορισμό. Σήμερα υπάρχει μια σύγκρουση: από τη μια υπάρχει η αιγυπτιακή ερμηνεία του Ισλάμ, που είναι πάρα πολύ ανεκτική και ανοικτή στις αλλαγές και πολύ φιλελεύθερη (και γι’ αυτό η Αίγυπτος υπήρξε κοσμοπολίτικη για τόσο μεγάλο διάστημα). Από την άλλη πλευρά, υπάρχει η ερμηνεία των Ουαχάμπι για το Ισλάμ, που είναι συντηρητική και πολύ διαφορετική από τη δική μας, παρότι αναφερόμαστε στην ίδια θρησκεία. Η αιγυπτιακή νοοτροπία χαρακτηρίζεται από την ανεκτικότητα, ενώ οι Ουαχάμπι έχουν πολύ αυστηρή στάση. Μέσα σ’ αυτήν τη σύγκρουση βρίσκομαι τόσο εγώ ο ίδιος όσο και τα έργα μου, τα γραπτά μου. Τα μυθιστορήματά μου αρέσουν στους Αιγύπτιους, με εξαίρεση εκείνους που επιλέγουν τη συντηρητική ερμηνεία του Κορανίου. Αυτοί τα κατηγορούν γιατί γράφω για το σεξ, για τον έρωτα, για τη γυναίκα που ερωτεύεται. Ομως αυτοί δεν αγαπούν τη λογοτεχνία στο σύνολό της, όχι μόνο τη δική μου. Αλλά αν σκεφτούμε ότι το βιβλίο μου στην Αίγυπτο έγινε μπεστ σέλερ, αυτό σημαίνει ότι η πρώτη οπτική είναι επικρατέστερη της δεύτερης.mareldhttps://www.blogger.com/profile/10107177902801850376noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8175872671901813926.post-79431300115700664052009-11-29T00:45:26.323-08:002009-11-29T00:45:26.323-08:00— Είπατε στην εκδήλωση ότι «η λογοτεχνία μάς μαθαί...— Είπατε στην εκδήλωση ότι «η λογοτεχνία μάς μαθαίνει να κατανοούμε και να συγχωρούμε». Πώς μπορούμε να κατανοήσουμε και να συγχωρήσουμε ό,τι είναι αρνητικό;<br /><br />— Η λογοτεχνία δεν δικάζει, δεν κρίνει. Παράδειγμα ο Ντοστογιέφσκι, ο οποίος έγραψε μυθιστορήματα για τους εγκληματίες. Ηταν ακτιβιστής εναντίον του βασιλιά, καταδικάστηκε γι’ αυτό και τον έστειλαν εξορία στη Σιβηρία, μαζί με τους εγκληματίες. Αλλά εκείνος έγραψε ένα από τα ωραιότερα μυθιστορήματα στην ιστορία της λογοτεχνίας, «Αναμνήσεις από το σπίτι των πεθαμένων». Οι ήρωές του ήταν παραβατικοί χαρακτήρες, αλλά έδειξε πως ακόμα και αυτοί είχαν ανθρώπινη πλευρά. Και αυτός είναι ο ρόλος της λογοτεχνίας: να αποτυπώνει αυτήν τη διάσταση όλων των ζωντανών πλασμάτων.mareldhttps://www.blogger.com/profile/10107177902801850376noreply@blogger.com